کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی در افراد مسن نحیفی که بیشتر ورزش می کنند

 19اکتبر 2018 - پژوهش انجام شده در اسپانیا نشان می دهد که انجام ورزش باعث کاهش خطر ابتلای افراد پیر به ضعف بدنی می شود و می تواند طول عمر افراد را افزایش دهد.
دانشمندان برای افراد دیابتی سالخورده که بیشتر در معرض خطر ضعف هستند، خواستار مراقبت های فردی بیشتری شدند. مطالعات پیشین، نشان داده است فعالیت بدنی موجب کاهش سقوط، بهبود راه رفتن، حفظ تعادل و افزایش قدرت عضلانی این افراد می شود.
ورزش همچنین می تواند به بهبود سلامت افراد مبتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و سایر بیماریها کمک کند. اما تاکنون تحقیقاتی در مورد اینکه آیا ورزش می تواند به افراد نحیف تر نیز کمک نماید، انجام نشده بود.
محققان دانشگاه مستقل مادرید(Universidad Autonoma de Madrid) در اسپانیا، اطلاعات 3896 شرکت کننده در این مطالعه با سن 60 سال و بالاتر را از طریق مصاحبه و معاینات فیزیکی، گردآوری کرده و آنها را تحت نظارت قرار دادند.
آنها از مقیاسی به نامFRAIL برای اندازه گیری صفاتی از جمله خستگی، توانایی برای حفظ یک تلاش، راه رفتن بیش از چند صد متر، و همچنین بیماری و کاهش وزن استفاده کردند.
شرکت کنندگان برای مدت 14 سال تحت پیگیری قرار گرفتند و در طی این دوره، 1801 نفر از آنها (46 درصد) فوت کردند که از میان این افراد، 672 نفر به دلیل بیماری قلبی عروقی جان خود را از دست دادند. بر اساس مقیاس مورد نظر خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در افرادی که در رده ی pre-frail(تقریبا نحیف ) و frail(نحیف)طبقه بندی شده بودند، در مقایسه با افراد سالم بسیار بالاتر بود. داشتن هر یک از اجزای مقیاسFRAIL  با خطر بیشتر مرگ و میر ارتباط دارد.
با این حال، یافته ها همچنین نشان داد خطر مرگ و میر برای افرادی که در رده ی "تقریبا نحیف" و "نحیف" طبقه بندی شده اند اما همچنین ورزش می کردند، کمتر بود.
علاوه بر این، تعداد افرادی نحیفی که از بیماری های قلبی عروقی جان باختند اما از لحاظ فیزیکی فعال بودند، مشابه با مرگ و میر افراد غیر فعال در گروه "تقریبا نحیف" بود.
Frailty  بخشی از روند پیری است که در آن سیستم های بدن به تدریج ذخایر ساخته شده ی داخلی خود را از دست می دهند و بدین ترتیب مردم ضعیف و نحیف می شوند.
این تحقیق در Journal of the American Geriatrics Society منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/oct/heart-disease-risk-is-lower-in-frail-people-who-exercise-more,-study-suggests-95423127.html